Terugblik op de IJsselmeertocht

  • -

Terugblik op de IJsselmeertocht

Categorie : Fietsbericht

Wat een fantastische dag hebben jullie ervan gemaakt, uiteraard hebben wij als organisatie hier een idee bij gehad maar de verwachtingen zijn ruimschoots overtroffen.
Natuurlijk was de groep met 34 renners groot maar door met twee groepen te gaan rijden en continue te wisselen van samenstelling was het gevoel van 1 peloton wel aanwezig.
De lekke banden waren in aantal wellicht meer dan verwacht met dit mooie weer maar ook dat werd snel en vakkundig opgelost door de begeleiding en door jullie zelf, want niet altijd waren we erbij. Ook dat is het rondje IJsselmeer.
Het eerste deel naar Makkum heeft altijd een extra dimensie en dat is natuurlijk vertrek in het donker. Door auto’s ervoor en erachter en een motor ertussenin, moest dat geen probleem zijn. En dat was het ook niet en zeker niet omdat er ook renners een “bouwlamp” hadden gemonteerd. Complete schijnwerpers op de fiets een uitkomst voor in het donker maar niet als je ervoor rijdt.
De schemer in rijden, tussen de rietkraggen, een geweldig gezicht en altijd weer een mooi moment.
Op weg naar Spanga, Lemmer en Oudemirdum waar de 1e stop gepland stond. Tja dat de gemiddelde leeftijd waarschijnlijk de 50 gepasseerd is, was te zien. Ongeveer een kwart stond met de fiets aan de bosrand om af te tanken. Even tijd voor het aanpassen van de kleding want de zon kwam er al voorzichtig door en dat was direct te merken.
Op weg naar Makkum hebben we de eerste lekke banden al gehad, een overreden bril en een verloren fles water maar verder ging de tocht voorspoedig met een gematigd briesje in de rug.
We moesten voor de koffie groep A wel een beetje temperen om het gat met groep B niet te groot te laten worden. We wilden natuurlijk wel samen koffiedrinken, en dat is gelukt. De groepen kwamen gelijktijdig binnen en binnen afzienbare tijd was iedereen voorzien van koffie en appelgebak. Geweldig goed geregeld door Hotel de Waag.
Na de koffie en de nodige banden verwisseld, werd er voor de eerste keer gewisseld van samenstelling. Andere groepsindeling om zoveel mogelijk iedereen met iedereen te laten fietsen.
Op weg naar de afsluitdijk waar de groepen wederom gescheiden werden door een opengaande brug. Ook het begeleidingsteam stond voor de brug dus geen probleem. Ons cateringteam Sinie en Herma hadden zich net voor Makkum bij ons gevoegd dus de 2e korte stop welke gepland stond na de afsluitdijk kwam helemaal goed. Net voor de stop nog een lekke band dus materiaal en mensen aanwezig.
Op de afsluitdijk stond de wind al iets minder gunstig en was verdubbeld in windkracht, dus de sterke mannen konden nu ook aan de bak. Langer op kop en mensen uit de wind houden.
De krentenbollen, stroopwafels en bananen vonden goed aftrek en weer door richting Medemblik en Enkhuizen. Net voor Medemblik wederom een lekke band en een gevalletje van kramp, mooi dat we de auto van GradaBikes bij ons hadden. Lekke band in de auto en de kramp patiënt op de achterbank bij Riny, want die was toch niet voor niets mee.
Toen hadden we als volgauto’s nog wel een probleem, kermis in de route met als gevolg niet meer achter het peloton. Het werd Enkhuizen voordat ze weer bij het peloton waren.
Ook hier was er weer kwartier gemaakt door Herma en Sinie bij de restauratie van de NS, de dames hadden zelfs statafels geregeld. Super geregeld en hier kwam de soep, brood en de rijstepap op de tafel.
Top geregeld en enorm gewaardeerd.
Tijd voor de volgende groepswissel en op naar Lelystad via de Enkhuizerdijk. Althans voor bijna iedereen, Freddie stond beteuterd bij zijn fiets die een platte achterband had. Door de geavanceerde technologie aan zijn fiets was het niet mogelijk om een nieuw achterwiel te steken, dus op de ouderwetse manier.
Inmiddels was Egbert Jan benaderd om Freddie te assisteren bij zijn terugreis naar het peloton want hier konden we als auto wederom niet bij de renners komen. Dus met z’n tweeën in volle gang erachteraan.
Ik inmiddels begrepen dat de mannen het niet zo erg vonden om even volle bak te moeten.
De wind nog niet geheel gunstig dus ook deze dijk was een beproeving voor menigeen. Na de dijk even de brug over en vervolgens langs het water op weg naar de Ketelbrug waar de laatste korte stop gepland stond.
Hier hadden we de wind in de rug en voordat we het wisten stonden we allemaal aan het water bij de Ketelbrug te genieten van het uitzicht, het heerlijke koude water voor de inmiddels overhitte voeten van sommigen, en natuurlijk de frisdrank en het water voor in de bidons. Aan alles was gedacht en ook de laatste krentenbollen, bananen EN de droge worst. Het geheime wapen voor de laatste kilometers.
Nadat iedereen zich had klaar gemaakt voor de laatste 45 km en de laatste groepswissel werd er koers gemaakt naar Nijeveen.
Zonder problemen (1 lekke band) en een heerlijk briesje in de rug ging het voorspoedig naar huis. Om niet te vroeg aan te komen en om de groepsindeling voor de film van Historisch Nijeveen nog voor een laatste keer te wijzigingen, werd er een korte stop gedaan op de Driftlaken. Daar werden de laatste flesjes cola en sinas uitgedeeld en werd de groep bedankt voor de geweldige dag. Nogmaals ik vond en vind het een geweldige prestatie van jullie om allemaal op de fiets in Nijeveen aan te komen. TOP. We hebben de mannen van het eerste uur op kop gezet (Nico, Roelof, Klaas, Pieter, Marten, Fred en Bert) en de rest er achteraan. De filmploeg van de historische vereniging Nijeveen stond aan het begin van Kolderveen te filmen en toen via Kolderveen op weg naar het eindstation bij de skeelerclub.
Daar werden we onthaalt door de familie, vrienden en belangstellenden en dat was geweldig om te zien en te beleven.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor het doen slagen van deze bijzonder tocht, zonder iemand te kort te doen in het bijzonder de mannen van het eerste uur die speciaal hiervoor naar Nijeveen gekomen zijn. Zowel op de fiets als in de volgauto waren ze aanwezig om het mee te maken.
Ook de jongens voor wie het de eerste keer was bijzonder bedankt voor de durf om mee te gaan. Als laatste een speciale dank voor de vrijwilligers die mee geweest zijn om deze tocht te begeleiden en te voorzien van alle gemakken van de renners. Op de motor en in de cateringauto.
Zowel leden als NIET leden hebben zich hiervoor ingezet, geweldig bedankt.
En als allerlaatste een dankwoord aan de sponsoren GradaBikes, Coop Huisman en Toyota van der Linde Meppel, die het toch mogelijk hebben gemaakt om de tocht te begeleiden en de renners te ontzorgen.

Een hele mooie dag en tocht waar wij als bestuur van WTC NijeRieders trots op kunnen zijn.

Voor diegene die wellicht foto’s wil hebben, op de website komen veel foto’s te staan en speciale foto’s van je zelf kun je aanvragen bij Rinse Popma en/of Henri Koster. voorzitter@wtcnijerieders.nl

Ook namens Bert en Geke

met vriendelijke fietsgroet

Henri Koster
voorzitter WTC NijeRieders

ijsselmeer2016
cropped-nijerieders.jpg


Laatste nieuws

Fietsweer

Hoofdsponsoren